Po internetowej kwerendzie utwierdzam się coraz bardziej w myśli, że większa z czarek była raczej misą, z której płyny zaczerpywano a nie pito z niej bezpośrednio. Świadczy o tym wielkość naczynia, ale przede wszystkim budowa rantu zabezpieczającego przed wylewem płynu - nieergonomiczna jeśli naczynie miałoby służyć do picia ustami.
Analogiczne naczynia nazywane fachowo czarkami (czarami) bądź pucharami - mają rant bezpośrednie picie umożliwiający. Z naszego naczynia
zaczerpywano a nie pito. Służyć do tego mogła łyżka lub inne narzędzie.
Stąd wynika moja propozycja by wbrew nazewnictwu użytemu na wystawie nazywać czarkę
misą.
Mniejsza czarka ma wiele analogii powstałych zarówno w tym samym czasie i miejscu jak i w kręgu o wiele szerszym.
Poniżej czarka z muzeum w Kairze (
http://users.stlcc.edu/mfuller/gayerglazed.html):

Kultura arabska odegrała potężną rolę przekazywaniu wiedzy, przy okazji ją wzbogacając.
Tu akurat nie chodzi o zdobycze starożytności lecz o Chiny. Oto chińska czarka z X-XII wieku:

Arabowie utrzymywali kontakty handlowe z cywilizacją chińską. Ośrodkiem ceramiki stał się północny Iran, w którym próbowano wykonywać naczynia nawiązujące do chińskich. Oto pochodzące stamtąd naczynie z XII-XIII wieku:

Być może gdyby nie znano ceramiki chińskiej jej wzory i tak dotarłyby do świata arabskiego przez innych pośredników

. Oto rysunek przedstawiający Hulagu pijącego z czarki typu chińskiego:

Mimo, że nie wszystkie ośrodki garncarstwa osiągały tak wysoki poziom, to jednak arabska ceramika jest godna podziwu:

Przy okazji naczynie, które przypomina naszą misę lecz bez skierowanego do środka rantu:

I ciekawe naczynie sferyczne z Iranu (XII-XIII w.), którego przeznaczenie nie zostało przez badaczy odgadnięte (przypuszcza się, że to naczynie na monety) - ale właśnie możemy mieć do czynienia z naczyniem, którego zawartość zaczerpywano a sferyczne ściany mogły zapobiegać większemu parowaniu płynów.

I jeszcze jedno naczynie przypominające typ, nad którym pracuję i opisuję w temacie "garncarstwo":

Na początku wspomniałem o przekazywaniu wiedzy, a nie tylko jej czerpaniu z innych wzorów. Poprzez krąg kultury hiszpańsko-arabskiej, przez wyspę Majorkę do Włoch docierała ceramika, którą tamże próbowano naśladować. Tak właśnie powstała mojolika - oto przykład z XIV wieku:

Inna droga arabskiej ceramiki do Europy to Cypr. Przykład ceramiki z przedstawieniem krzyżowca:

Postaram się teraz zgłębić technologię i opisać rezultaty
Pozdrawiam
Maciej