Templariusze powstali w pierwszym okresie międzykrucjatowym. Mimo, że wśród założycieli zakonu byli uczestnicy pierwszej wyprawy krzyżowej - z oczywistego powodu jako organizacja templariusze pojawili się dopiero w drugiej krucjacie. I znów tak jak przed pierwszą krucjatą kazanie Urbana II, tak i wystąpienia Bernarda z Clairvaux przed drugą - przyciągały tłumy wiernych, których późniejszy zapał powodował braki tkaniny do uszycia krzyży na ubrania przyszłych krzyżowców po przyjęciu uroczystych ślubów.
Również templariusze w 1147 roku dokonali takich uroczystych krucjatowych ślubów przed papieżem Eugeniuszem III. Jako zbrojni pielgrzymi także i oni (identycznie jak każdy szary, zwykły pielgrzym) przyjęli od papieża krucjatowe krzyże. Jedyna różnica jest taka, że jako zakon nigdy nie przestali już w krucjacie uczestniczyć. Poza tym nic szczególnego, różnego od przypadków innych pielgrzymów, w tym fakcie nie nastąpiło. Byli jednymi z wielu.
Do tego stopnia jednymi z wielu, że każde przedstawienie zbrojnego pielgrzyma, który zazwyczaj miał na sobie biały strój i czerwony krucjatowy krzyż, do tej pory w wielu przypadkach niesłusznie identyfikowany jest z templariuszem, co do dziś, również na platformach interaktywnych Szlaku Templariuszy prowadzi do wyciągania błędnych wniosków, na przykład przy okazji rekonstrukcji rysunkowej ubioru templariusza:
http://www.templariusze.org/platformy_n ... f=10&t=152.
W XII wieku zarówno biały płaszcz jak i przyjęty w 1147 roku od Eugeniusza III czerwony krucjatowy krzyż były w dużo większym stopniu znakiem przyjęcia na siebie zobowiązań, honorowym zaszczytem, niż znakami identyfikującymi zakon. Taka identyfikacyjna rola pojawiła się raczej jako skutek. Potrzeba natomiast identyfikacji i odróżniania była efektem przemian dokonujących na przełomie XIII i XIV wieku w kulturze europejskiej. Więcej o tym zaczęliśmy pisać na dawnej platformie "symbolika średniowiecza" przy okazji rozważań o heraldyce.
Oto przykłady przedstawień zwyczajowo, choć wątpliwie, interpretowanych jako templariuszy (fragment witraża z Chartres przedstawiający pierwszą krucjatę, fragment mapy świata z XIII wieku, krzyżowiec z Cressac):
A poniżej pielgrzymi (cywilni) do Ziemi Świętej, wg "Le livre des Merveilles" z XV wieku w Bibliotece Paryskiej:
Pozdrawiam
Maciej