Źródła i analogie

Kontynuacja dyskusji na dawnej platformie interaktywnej "Malowidła chwrszaczańskie"
maciej
Posty: 317
Rejestracja: 12 lut 2009, 15:15

Źródła i analogie

Post autor: maciej »

Zagadnienie dotyczy wszystkiego, co polichromiami jest powiązane. Interesuje mnie więc oczywiście warsztat którego mistrza stworzył malowidła, ewentualnie z jakiego kręgu i obszaru mógł pochodzić. Drugim obszarem zainteresowania są ewentualne analogie dotyczące zarówno całego programu jak i istotniejszych szczegółów. Pewne wskazówki daje nam tekst Jerzego Domasłowskiego http://old.templariusze.org/malowidla-chwarsz.php "Malowidła w Chwarszczanach":
Prawdopodobnie powstały w tym samym samego kręgu artystycznym, co niezachowane witraże w farze chojeńskiej z około 1407 r., wiązane z warsztatem lubeckim (na który z kolei oddziaływała sztuka nadreńskiej Kolonii oraz Westfalczyka, Conrada von Soest).
Przykładami zbliżonego nurtu stylistycznego, żywego jeszcze w 3 ćwierci XV w. (Verchen na Pomorzu Przedodrzańskim), są witraże znane z Meklemburgii (Kenz, Flemendorf, Wismar, Dargun), i Dolnych Łużyc (Frankendorf) oraz ze Skirö w Szwecji.
Początkowo trudno było mi dostrzec wyraźny związek warsztatu Conrada von Soest http://pl.wikipedia.org/wiki/Konrad_von_Soest z polichromiami w kaplicy chwarszczańskiej. Chyba prędzej z miniaturowym malarstwem braci Limbourg twórców Godzinek księcia de Berry http://pl.wikipedia.org/wiki/Bardzo_bog ... a_de_Berry. Zwłaszcza porównując poniższe przykłady:
Conrad_von_Soest_cz2.jpg
january.jpg
Ale przyglądając się bliżej można już taki związek dostrzec:
Ołtarz z Bad Wildungen
Ołtarz z Bad Wildungen
Ale bardziej jeszcze przyglądając się gestom postaci na fragmencie ołtarza Najświętszej Marii Panny z Dortmudu:
Ołtarz Najświętszej Marii Panny w Dortmundzie
Ołtarz Najświętszej Marii Panny w Dortmundzie
Conrad_von_Soest_cz4.jpg
Pozdrawiam
Maciej
ODPOWIEDZ